دسته‌ها
اخبار

چه بر سر هویت معماری ایرانی آمده؟ سلام ساختمان | معماری نواز

متاسفانه در حال حاضر قوانین شهرسازی به سمت و سوی تازه‌ای رفته است و نمی‌توان آثار معماری ایرانی را در خانه‌های نوساز مشاهده کرد. کمتر کسی پیدا می‌شود که به دنیای هنر و معماری علاقمند باشد و در مورد خلاقیت، سلیقه و هنر ایرانیان در این زمینه بی اطلاع باشد. اگر نگاهی به آثار تاریخی به جای مانده در ایران داشته باشیم، متوجه می‌شویم که معماری ایرانی تلفیقی از اصالت و علوم است. معماران ایرانی درون گرایی را سرلوحه ساخت و ساز خود قرار داده اند .همان گونه که این درون گرایی در دین و زندگی روزمره آن ها نیز دخالت دارد .

در دوران سلسله صفویه بوسیدن آستانه‌ درب عالی قاپو به عنوان امری ناشایست شناخته می‌شد و شخص خاطی مورد تنبیه قرار می‌گرفت. اگر اُرسی(باز) و روزن با چوب یا گچ و شیشه های خرد و رنگین گره سازی می شود. برای این است که در پیش آفتاب تند و گاهی سوزان،پناهی باشد تا چشم را نیازارد و اگر گنبدی از تیزه تا پاکار با کاشی پوشیده می شود تنها برای زیبایی نیست. وانگهی باید دانست که واژه ی “زیبا” به معنای “زیبنده بودن” و تناسب داشتن است نه قشنگی و جمال.

آب‌انبار

چه بر سر هویت معماری ایرانی آمده؟ سلام ساختمان | معماری نواز این شهر زمانی به عنوان ثروتمند ترین شهر زیر افتاب شناخته می شد. ساختمایه و یا همان مصالح بوم آورد بوده است، یعنی آن را از خود محل ساخت، بدست می آوردند؛ برای نمونه مسجد جامع فهرج، دیواره های چینه ای از گِل فهرج و ستون ها از خشت است. از لحاظ فن ساختمان سازی یا همان نیارش، معماری شیوه خراسانی با شیوه پارتی تفاوتی نکرد. هنرمند به کسانی می گفتند که کار صنعتی بکنند و به این خیلی اهمیت می دادند. معلوماتی در مورد جنس مصالح و ساختن و کاربرد اندودها و آژندها و اینها را روی هم رفته «نیارش» می گفته اند. هر جایی ضابطه خاصی داشته که همین نیارش تکلیفش را روشن می ساخته است؛ بنابراین معمار اشتباه نمی کرده و فرقش با «مدول» یونانی همین است.

  • در زیگورات چغازنبیل از ۱۲۵۰ پیش از میلاد، می‌توان کاربرد کاشی را دید.
  • در این بین ارتباط با چین و هند و نفوذ مغول‌ها هم بی‌تاثیر نبود.
  • عناصر معماری طراحی معماری ایرانی چیست؟در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.
  • یعنی زمانی که به دلیل کمبود چوب در بسیاری از مناطق فلات ایران، گنبدها جزء لاینفک ساختمان‌ها شدند.
  • امپراطوری ایران حتی پس از فروپاشی، تاثیر عمیقی بر دنیای مدرن گذاشت.

لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع، با ارائهٔ منابع معتبر به بهبود این مقاله کمک کنید. تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ویلا مسکن بوده و هرگونه کپی برداری، پیگرد قانونی دارد. مسلمانان این نگاه هستی شناسانه را که از قرآن کریم میگیرند و مایه اصلی تفکر آنها را تشکیل می دهد ، آگاهانه یا ناآگاهانه، به همه چیز تعمیم می دهند.

معماری ایرانی در جاهای مختلف جهان

مسجد جامع کرمان، مدرسه و مسجد مشیر السلطنه، مدرسه سپه سالار تهران و بارگاه مقدس شاهچراغ ساعت سردر دارند. معماری ایرانی در دوره زندیه، مسجد وکیلسلسله زندیه در حال ارتقا دادن معماری ای بود که اصولاً در آن به منابع معماری صفوی، سلجوقی و پیش از اسلام نگاهی شده بود و از معماری هندی و اروپایی الهام می گرفت. معماری ایرانی در دوران ایلخانیان از موزائیک کاری با کاشی های با رنگ های روشن جدید و کاشی های براق برای پوشاندن قسمت های پایین دیوار استفاده زیادی می کرد.

آجر